2012. augusztus 12.

Kurultaj - hagyományőrzők 2012-ben.

Tudni kell, hogy mi elég ad hock jelleggel találjuk ki, hogy mikor, és hova megyünk. Pár nappal az indulás előtt eldöntjük, aztán indulunk. Így elég gyorsan igent válaszoltam Békának, mikor megkérdezte, hogy hétvégén van-e kedvem kirándulni. Ez nem volt kérdés, persze, hogy megyünk, de hova is? Bugacra indultunk a Kurultaj 2012-es találkozóra. Előzőleg már voltunk Ludovika napon hagyományőrző céllal, de biztosan állíthatom, hogy életem egyik legnagyszerűbb élményében volt az elmúlt két napban részem. 

Egy kis infó arról, hogy miről  is szól a Kurultaj:
"A ‘kurultaj’ török eredetű szó, törzsi gyűlést jelent, jelen esetben a magyar, hun és türk tudatú népek összejöveteléről van szó. A Kurultaj tulajdonképpen egy nagyszabású, látványos programokkal tarkított szabadtéri rendezvény, amelyen húsz ország, illetve tagköztársaság rokon népei is képviseltetik magukat. Nem fesztivál, hanem élő történelem: a szteppei lovas nomád népek ősi hagyomány szerinti törzsi gyűlése. A Közép-Ázsia füves pusztáin kialakult kultúrát Európában egyedül a hun elődei után a Kárpát-medencében országot alapító magyar nép őrzi. A Kurultaj Európa legnagyobb lovas hagyományőrző ünnepe több száz lovassal, lovasíjásszal, íjásszal, több ezer viseletbe öltözött hagyományőrzővel, több tucat jurtával."
-forrás:kurultaj.hu -

Hihetetlen mennyiségű ember, lovas, íjjász, sámán vett részt a programokon. Közel százezren fordultak meg pár nap alatt a keleti égtáj országaiból. Összességében 17 országból, 26 nemzet képviseltette magát. Szerintetek? Még most is libabőrös vagyok a látványtól. Fantasztikus volt. 


Árusokban is bővelkedtek, sátrakból árulták portékájukat.Kézműves bemutatók, és vásár színesítette a programot. Szépséges, kézzel hímzett ruhákat, kiegészítőket, íjakat, nyilakat, lovas szerszámokat, bőrből öveket, nyakláncokat, tarsolyokat árultak..Mindent láttunk aminek helye lehetett a hagyományőrzésben. Néhány jurtában régészeti kiállítást tartottak őseink hagyatékából, és a szkíták világából.

A program nagyszerű volt, a bevonulástól kezdve, a lovas népek bemutatásáig, a színpadi előadások mind kedvencemmé váltak. Szájtátva néztem, hogy milyen tisztelettel adóznak az ősöknek. Láttunk nomád lovasokat, íjászokat, harci bemutatót, népzene, néptánc, sámándobos előadásokat. Külön élmény volt számomra -és itt bevallom, hogy nem gondoltam, hogy ekkora hatással lesz rám- a Regélő Fehér Táltos dobkör műsora. 

Az estét megkoronázta egy Kárpátia koncert. Most hallottam őket első alkalommal élőben, és biztos vagyok benne, hogy nem utoljára.

Bízom benne, hogy két év múlva lesz még lehetőségem részt venni rajta. Nagyon tetszett, hogy mindenki nyugodt volt. Figyeltek egymásra, és az idegenek is tisztelettel üdvözölték egymást, elegyedtek beszélgetésbe. Ami  hihetetlen meglepetésként szolgált, hogy senki sem szemetelt. Egy csikket nem láttam eldobva! Műanyagpohár, vagy egyéb szemét a földön? Felejtsd el, tisztaság volt mindenhol.
Jó volt látni, hogy a résztvevők mennyire tisztelik az embert, a múltjukat,  lovakat, a természetet. Sokat tudnék még írni, de közel sem adná vissza azt az érzést amit ott megéltem. Azt az egyet szívből sajnálom, hogy az agyon reklámozott Sziget,  Balaton sound, és egyéb "kulturális" összejövetelek mellett egy ilyen eseményt szinte meg sem említenek. Igaz ami igaz, hogy hatalmas hírverés nélkülözése mellett is közel százezer embert mozgatott meg, Örök élmény marad, és nagyon hálás vagyok, hogy ott lehettem. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése